Telefonische coaching
"Als je teveel tegenwind hebt, fiets je misschien de verkeerde kant op"
-Chinees gezegde-
Telefonische coaching
Heb je weinig tijd om naar mij toe te komen of ben je even wat minder mobiel, dan kun je bij mij ook telefonische coaching krijgen.
Bij een telefonische coaching sessie bestaat het contact tussen coach en cliënt uitsluitend uit gesproken woord. Lichaamstaal en gezichtsuitdrukking zijn niet zichtbaar voor de gesprekspartner. Dit is zowel een voordeel als een nadeel: aan de ene kant gaat veel non-verbale informatie voor de coach verloren. Aan de andere kant leiden de lichaamstaal en gezichtsuitdrukking de coach tenminste ook niet af.
Er zitten veel voordelen aan telefonische coaching:
- Je bent niet meer gebonden aan een coach die zich binnen een redelijke reisafstand van jou bevindt.
- Noch de coach noch jijzelf kan worden afgeleid door elkaars uiterlijk, lichaamstaal of de omgeving waarin jullie elkaar ontmoeten. Dit waarborgt o.a. een professionele afstand tussen de coach en jouzelf.
- Telefonische coaching is meer ontspannen. Je bent volledig vrij om een plek te kiezen waar je je helemaal op je gemak voelt.
- Telefonische coaching is vertrouwelijker. De sessie is anoniemer dan bij een één-op-één gesprek.
- In een telefoongesprek kom je sneller ter zake dan in een persoonlijk gesprek.
- Telefonische coaching is goedkoper.
Hoewel telefonische coaching een groot aantal voordelen biedt ten opzichte van de reguliere coaching, zijn er natuurlijk situaties waarin telefonische coaching minder geschikt is dan reguliere coaching. Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn bij therapie of diepgaandere coaching gesprekken, waarbij het noodzakelijk is om ook de lichaamstaal en gezichtsuitdrukking van iemand te kunnen zien.
Over het algemeen heeft het mijn voorkeur om elkaar eerst één à twee keer in een persoonlijke sessie te zien, voordat we verder gaan met telefonische coaching. Dit is uiteraard niet verplicht.